CRITICA
LITERARÃ DESPRE POEMELE LUI NICOLAE TUDOR
Vol.
„Poemele verii” (1975)
*
Nicolae Tudor e un sentimental care încearcă să-şi valorifice surplusul
afectiv poetizându-l în formule consacrate şi stabile. Obsesia sinesteziilor de tot felul
spune ceva despre temperamentul poetului, melancolic şi cuminte în izbucniri, până la timidităţi.
Factura erotică a majorităţii poeziilor nu trebuie să ne înşele; dragostea e aici mai
mult un mijloc de a disciplina afectele, iar obiectul ei aproape că nu
interesează, într-atât apare de palid şi de
fără substanţă. Pe de altă parte, educaţia poetică preponderent clasică
îngăduie autorului să simpatizeze, conform structurii sale, cu expresia
calofilă, semantic vorbind frumoasă, curăţată de impurităţi, poetizantă. (Laurenţiu
Ulici, „Prima verba” în
„România literară” – iulie 1975)
*
POEMELE… îmbină nostalgia evocării timpurilor juvenile cu
extazul naturist în faţa edenului floral: liliac mov, virgine roze, blânde
gladiole, palizi crini – totul sub „raze obosite de lumină” […].
„O senzualitate nestăpânită pare a fi sursa acestor
înclinaţii lirice, temperată de poza melancolică, de viziunile infantile, naive
[…]
Ceea ce farmecă în poezia lui Nicolae Tudor este gestul uşor desuet, versul graţios şi muzical. (Mihai
Dinu Gheorghiu – „Nostalgia evocării” în Convorbiri literare – 1975).
*
„POEMELE reprezintă, într-un fel, oglinda unui senzitiv
încărcat de inocenţă şi
traversat de fiori de candoare. Până la un punct, e chiar o biografie elegiacă
a unui suflet iradiat de întâiele raze erotice […]
În paradisul alecsandrin, miracolul este simţit acustic
prin pupilele dilatate. Fiinţa gingaşă, în
amiaza fluidă, şi-a
uitat deschis «palatul de cleştar».
O nostalgie luminoasă vine de undeva […].
În transfuzii florale, melancolia vitalizează nervii,
acordându-i la o muzică preclasică, de clavecin, prevestind «gerul nopţii greu
din sânge». Chipul adorat imită mers de astru, pe un cer interior în care se
arată „luna-roză” şi
„crinul-soare”: simbolurile unui cuplu. Spaima intrării în altă vârstă,
pierderea de sine invocă umbra mamei (de dincolo) întoarsă cu faţa spre
sorginte. Prin aburii celeşti, o
confundă cu maica din «Mioriţa»
Oasele topite în adâncuri au un grai al lor. Discret,
poetul se întoarce la vatra iniţială… (Horia Zilieru, ,,Invitaţie sentimentală” la Poemele verii – 1975).
*
Vol.
„Somnul de aur“ (Ed. DU Style
– 2000)
POEZIA
CA IDOL
Versuri înfăşurate în
melopee şi toropeală, cu simboluri
repetate în cadenţe macedonskiene, orizonturi largi, în care stările de suflet sunt
mai mult presimţiri şi
frumuseţi inexplicabile, astfel sună la o primă lectură poezia scrisă de
Nicolae Tudor. Pete mari de culoare,
flori cu parfumul ameţitor, „roze’, „crini’, dar şi „sângele voinicului” sunt evocate mereu în
peisaje vegetale simbolice, ori naturi moarte de o studiată alcătuire. Şi totuşi senzaţia ultimă este de
vag, de transparent, de inaccesibil, de ţară pierdută a copilăriei, a
sufletului, a gândului. Poezia se cuibăreşte
într-un loc tainic, undeva intr-un vis al somnului de aur, ea este teatrală,
din timiditate şi
discontinuitate. Poetul nu foloseşte
cuvintele ca în vorbirea cotidiană. El le pronunţă mereu dintr-un alt cerc
magic. Poezia este pentru Nicolae Tudor acel altceva, acel altundeva,
acel altfel, transfigurarea, traseul
unei călătorii imaginare nu numai a cuvintelor, a silabelor, sau a sunetelor,
ci a scenografiilor miraculoase.
Somnul
de aur reprezintă
o dublă convertire şi
metamorfoză a realului şi
biografiei. O dată dinspre veghe spre vis şi altă dată dinspre ţinuta de lucru spre aceea
de sărbătoare, de ritual bogat împodobit.
Într-o lume a prozei, a manifestelor artistice minimale,
în care demitizarea e afişată
drept cea mai la modă reclamă de sine, Nicolae Tudor mai face din poezie un
idol, o rugăciune în canon de madrigal sau de rondel, o obsedantă monadă:
„Am ars alb, ca o
greşeală de crin, / Fără polenuri azi orele sânger / Gura-mi
cere puţin câte puţin, / Sărutul tău cu adieri de înger./ …Floare de câmp,
ocolită monadă, / Trecută din fân în cunună / Prin oase-mi curgi cu fiori de
zăpadă / Şi-n orbite creşti lacrimi de lună ! („Monada”)
Poetul e un trubadur exilat în lumea modernă, în căutarea
timpului pierdut. El nu ocoleşte ceea
ce ţine de lamento, de idilă sau romanţă.
Deşi există
şi o vocaţie ironică şi parodică a autorului,
precum în acea replică admirabilă, dată lui Marin Sorescu, Dacă nu cer prea mult, integral
citabilă.
Doina Uricariu, prefaţă la volumul „Somnul de aur” – 2000
FECIOARE
ÎN NEVROZE
Un poet ca Nicolae Tudor nu se lasă uşor impresionat de tumultul
vieţii moderne. Cu graţie şi fără
efort, profesorul de română se zăvorăşte „în
grădină”, unde petrece de minune intonând sonete macedonskiene printre crinii şi gladiolele lui Anghel.
Este, însă, autorul un oniric şi un senzual sau nu? Oricât de tari pot fi
parfumurile „clavecinelor de petale” şi de
răscolitoare „himericele fanfare” ale „orgiei de culori”, persistă impresia că
poetul nu-şi pierde nici un moment
luciditatea ;luciditatea cu care îşi
construieşte, elegant de altfel,
sinesteziile. Sinestezicul este, aşadar,
punctul forte al travaliului poetic şi, sub
tensiunea îngemănării, lui Nicolae Tudor „cai de apocalips îi aleargă prin
tâmple”. Un suflu poetic atât de gingaş trebuie
menajat, însă muza nu-şi poate
permite senzaţii prea tari. La fel îndrăgostirea suferă şi ea de fragilităţi simboliste. In consecinţă,
jumătăţile androginice se apropie temătoare „ca doi aezi” ce „se pierd sub aştri / Aerieni şi trişti, suavi şi fără leacuri”.
Melancolia, de cea mai bună factură petrarchizantă, este
sporită obsesiv cu ajutorul simbolului floral. Cât priveşte iubirea, în poeme răzbate mai degrabă ecoul
ei: „petale strivite în dor mai sângeră
încă”.
În refrenul poetic mai intră şi astralul conjugat cu angelicul. Dacă „în
suflet e o toamnă în declin”, şi trecutul „moare în
clavecin”, atunci pe cer e o roire de „cocori întârziaţi – / Sâmburi într-un
cer cu flori de seară.” Se conturează, astfel, o deplasare contrapunctivă a
verticalei prerafaelite pe orizontala lilială. Sus, în tării, eul poetic trăieşte „aventura cocorilor”,
iar jos, „printre lucruri”, se îmbată de harfele cu „romantice strune”.
Dimensionalitatea acestei poezii va fi îmbogăţită de
pespectiva temporală, ca de o a patra dimensiune. Întrucât numai cel ce
reneagă spaţiul poate „urca şi-aluneca
în ritmul doinei” către „femeile din romane, femei legendare”. Departe, în
veacul de aur, poetul imun la prezent are şansa de a întări „îngeri cu braţul gol şi prea lung, / Madone cu
obrazul oval şi
palid”. Inedita „time-machine” este una livrească, iar în carlinga ei se
pătrunde cu reverenţă adâncă faţă de „poezia acelor bărbaţi / Frumoşi ca nişte medalii de bronz”. Şi
iată cum piano-pianissimo, descoperim şi o
componentă virilă inedită a acestui lirism cu „accese hinduse”. Intimidaţi,
receptăm şi autoportretul final
realist, curajos, în rond-bosse: „… Sunt cel mai dur apostol, / Şi încerc în
dinţi poemele, / Ca pe un ban de aur veritabil…”
Felix Nicolau – în „Literatorul”, nr. 24-28 din 2001
PENDULÂND,
CU GRAÞIE, ÎNTRE REAL ŞI IMAGINAR
Apărut, în condiţii grafice de excepţie, la Editura „Du
Style” din grupul editorial „Universalia”, volumul de poezii „Somnul de aur” de
poetul Nicolae Tudor vine ºi confirmă, după un sfert de veac (1975), debutul
editorial cu „Poemele verii”, un talent care, încă de la intrarea in arenă,
dovedea că are ceva de spus.
Nu întâmplător, domnul Nicolae Tudor a atras atenţia
regretatului critic Laurenţiu Ulici care, în câteva volume intitulate „Prima
verba” a înfăptuit o radiografie de mare sensibilitate a debuturilor literare
din deceniul opt, demonstrând că poezia română are nu numai trecut, ci şi viitor prin cei care, cu timiditate firească a primilor
paşi, se încumetau să bată la
porţile consacrării.
„Nicolae Tudor – afirmă criticul amintit mai sus – e un
sentimental care încearcă să-ºi valorifice surplusul afectiv poetizându-l în
formule consacrate şi
stabile. Obsesia sinesteziilor de tot felul spune ceva despre temperamentul
poetului melancolic şi
cuminte, în izbucniri până la timidităţi”.
Mărturisesc la rându-mi, bucuria de a fi întâlnit
parcurgându-i poeziile din foarte cochetul volum, care mi-a fost recent oferit,
un poet care-şi caută
corespondenţe în tot ceea ce îl înconjoară pentru a se autodefini ca oglindă în
care reflectă, dar şi care
îl reflectă pentru a intra în relaţie cu universul.
„Sunt cel mai blând apostol / Al limbii neamului!”…
afirmă Nicolae Tudor în poezia „Autoportret în peniţă”, convingându-ne că îşi cunoaşte profund îndatoririle
faţă de limba în care îşi creează
opera şi care, la rându-i, îi va
fixa, sub pecete de etern, un loc printre cei care „încărunţind între cuvinte”
le aleg doar pe cele care „exprimă adevărul”. Finalul acestei poezii este
elocvent pentru exigenţa cu care acesta îşi
creează opera „Sunt cel mai dur apostol, / Şi încerc în dinţi poemele, / Ca pe
un ban de aur veritabil…”
Odată edificaţi asupra crezului poetic al autorului, în
sensul asumării adevărului vieţii ca punct de pornire spre constituirea
adevărului artistic, să ne oprim luând ca repere câteva titluri din poeziile
cuprinse în volum, pentru a ne referi la mesajul pe care poetul doreºte să ni-l
facă cunoscut nouă, cititorilor săi.
Conştientizând
că „În cântec bate legănarea mării”, poetul Nicolae Tudor cutreieră prin
„Somnul de aur”, „Mereu rănit de dor” şi
risipă, aplecându-se ca o „Floare târzie”, să aline cu „Prea sfânt polen”, atât de iubitele de el,
„Femei ale verii”.
„La margine de vis”,
„printre garoafe şi raze
de mirt”, „Bănuind cântecul”, Nicolae Tudor este un trubadur exilat în lumea
modernă, unde caută cu disperare timpul pierdut. Nu doar de el, ci şi de cei care-i sunt atât
de dragi… „Ţara
copilăriei”, în pofida miresmelor vegetale pe care i le evocă până a le simţi
înfiorându-i nările (roze, crini,
ierburi), rămâne una pierdută pentru totdeauna, păzită straşnic de „Câinii umbrei”,
„Lăsându-ne un semn” sub „Apăsarea gri a ceţii”, ce ne învăluie parcă din toate
cele patru zări.
Nu pot să nu fiu de acord cu distinsa poetă Doina
Uricariu care, fără a intra în detaliu, intuieşte nota definitorie a scrisului poetului
Nicolae Tudor, aşa cum ni
se înfăţişează ea în volumul la care
ne referim. Este vorba despre
„O dublă
convertire şi
metamorfoză a realului şi
biografiei. O dată dinspre veghe spre vis şi ală dată dinspre ţinuta de lucru spre aceea
de sărbătoare, ritual bogat împodobit”.
Pendulând cu graţie între real şi imaginar, pe întreg portativul de stări
sufleteşti ale omului creat după
chipul şi asemănarea lui Dumnezeu,
iubindu-şi aproapele, dar şi natura în infinitele ei ipostaze
de existenţă, poetul Nicolae Tudor ne oferă prin cartea sa „Somnul de aur”,
certitudinea că ne aflăm în faţa unui creator liric deosebit de sensibil,
capabil în orice moment de surprize plăcute, pe care le aşteptăm cu bucurie, convinşi că, de la o carte la alta, acesta îşi asigură un loc peren în
poezia românească nu numai prezentă, ci şi
viitoare.
Geo Călugăru – în „Dimineaţa”, 30 aug. 2002
SOMNUL
DE AUR
În această lume, „o floare de câmp, ocolită monadă”
suspină în tăcere şi fură
din fermecata grădină a unui suflet trist un volum de poezii. „Somnul de aur”
este titlul cărţii apărute de curând la Editura „DU Style”, iar sufletul trist
despre care vă vorbeam este al poetului Nicolae Tudor.
„Un naufragiat în
mistere”, aşa cum se
autocaracterizează în poemul „Floare
rănită”, care încearcă „în dinţi poemele, / ca pe-un ban de aur veritabil”
– acesta fiind un fragment dintr-un „autoportret în peniţă”. Aflat la cea de-a
doua apariţie editorială – debutul producându-se cu mai multă vreme în urmă, în
1975, prin volumul „Poemele verii”, Nicolae Tudor pare a fi un
iremediabil şi
melancolic sentimental. Versurile sale ne dezvăluie, pas cu pas, prezenţa unui
eu profund tragic, cu suferinţe şi
deznădejdi, cu nostalgii şi
amintiri şi cu o stranie senzaţie de
inutilitate a căutării vreunei fericiri în prezent. Ca şi cum toată frumuseţea de pe pământ, sublimul
în întregul lui ar fi irevocabil pierdute, irosite, ca şi cum, o dată cu fiecare poem scris, ar pierde
ceva din făptura sa, fără a se gândi vreo clipă că, poate, singurul farmec al
trecutului este că a trecut. Nicolae Tudor se hrăneşte din amintiri, din vise, singurele capabile
să-i facă sufletul să vibreze, singurele trăiri puternice valabile – în ultimă
instanţă. Şi tot ele sunt cele care îl smulg din ghearele prezentului la fel de
trist sau poate mult mai trist. „Mă ascund în păduri de mistere…/ La ceasul de
rugă, cu obrazul pe roze, / Sorb dintr-un nour polenul de vise” – scrie în
poezia „ Drumul robilor”.
Starea transmisă de asemenea versuri este misterioasă şi sumbră. Simţim durerea
din sufletul poetului, aşa cum
„plasma oaselor ne doare /când ne străbate-n toamnă palid soare.” Nicolae Tudor
este într-o permanentă căutare a timpului pierdut. Şi această căutare este
controlată de o conştiinţă
trează care-i spune mereu: „În suflet e o toamnă în declin”, cu toate că
„Somnul de aur o vară în mine îngână”.
Dar iubirea, şi numai ea, poate căpăta
forme eterne. Cel puţin, aşa cum o
percepe eul liric al poetului. „În joc de-oglinzi iubirea se răsfrânge / Într-un trecut murind în clavecin…” – sunt
versuri din poemul „Ritual”. Dragostea nu încetează niciodată, e în afara
timpului, n-are început, sfârşit şi nici viitor. Doar
nostalgia ei poate avea. Nostalgia iubirilor trecute, pierdute, visate. Iubirea
însă depăşeşte sferele senzoriale, făcându-şi loc în absolut.
Dragostea şi erotismul par a fi
singurele şanse de recuperare a
sublimului de odinioară: „Ca doi aezi ne întâlneam pe stradă / Sub flori
de-april, ori sub nuntiri de stele / Îmi
întindeai grăbită un braţ ca de zăpadă, / Eu un buchet suav de poezele…”
Acum, după ce „anii au trecut în cercuri logodite”, după
ce eul liric a ars „alb, ca o greşeală de
crin”, tot ce rămâne de dorit, de visat, de tânjit ar fi „asfinţitul florii din
priviri”, sau „sărutarea amară a târziului”, sau „asfinţiturile de liliac
sălbatic” din ochii iubitei, sau Sărutul ei „cu adieri de înger”, „crepusculul
verii” sau „miresmele de pelin care ardeau în câmp / în ritual de scaldă şi amor.”
Aşadar, un
univers liric bântuit de nostalgii şi de
melancolii, presărat pe alocuri cu versuri vioaie şi ghiduşe, care
produc o rupere de ritm benefică pentru cititorii care vor zâmbi complice, ca
în poezia „Idilă”: „Colo-n vale, la cabană, / Lacul adânceşte piscul. / Am acolo codană, / Iar când luna-şi stinge discul, / Colo-n
vale, la cabană…” Cartea lui Nicolae Tudor vă oferă nişte „fulgi de zăpadă”, care „în ramuri de
noapte amară sporesc / copilărosul mugur de baladă.”
Dana Pitrop – emisiunea „Tentaţii culturale”,
Radio România Cultural,
25.01.2001
SENSIBILITATE ŞI CULTURÃ
Un poet de o factură aparte, extrem de sever cu producţia
sa lirică, este Nicolae Tudor.
Într-o perioadă literară dominată, ca să nu spun „terorizată”,
de furia iconoclastă şi
demitizantă, de joasă ţinută intelectuală a unor” flăcăi tomnatici” optzecişti, cu admiratorii şi imitatorii lor imberbi
de după ’90, autorul volumului de versuri, cu un titlu somptuos, parcă „fin de
siècle” Somnul de aur (Editura
Du Style, 2000) practică à rebours, chiar cu o notă ostentativ-ironică, un
discurs poetic structurat şi
articulat în toate încheieturile sale.
Laurenţiu Ulici şi Doina
Uricariu, în caracterizările pe care le fac acestui tip de poezie, au vorbit
despre „ poetizare”, – nu aş fi de
acord cu un astfel de termen discret minimalizant – despre „teatralitatea”
menită să ascundă un sentimental timid, în sfârşit de „cadenţe macedonskiene” şi de linia clasicizantă.
Formulări mai mult sau mai puţin adevărate, ca orice apreciere critică de
altfel, mai mult sau mai puţin inspirate, cum este aceea a lui Laurenţiu Ulici
de „poetizare”. Nu, Nicolae Tudor nu poetizează: el şi-a făcut un stil şi nu „du style”, din perceperea prin
„refracţia” culturii poetice atât a stărilor interioare, cât şi a evenimentului
exterior, biografic. Iar dacă ar fi să decelez o paradigmă poetică structurată,
matricială în afară de aceea a „ cadenţelor macedonskiene” (uneori), prin care,
probabil, Doina Uricariu înţelegea o amprentă parnasian-estetizantă, aceasta nu
ar putea fi decât lirica lui Blaga din perioada târzie a Verii de noiembrie şi a Cântecului inorogului, în care fondul
grav este filtrat şi
distilat în alcoolurile unei melancolii ori tristeţi senine, dar nu este în
nici un caz absent: „Somnul de aur o vară în mine îngână/ Ecoul când pleacă în
lume măicuţa bătrână, / Ritmuri străvechi împletindu-mi în brâul de lână”. Şi
tot ca la Blaga, dar într-o manieră proprie, uşor preţioasă, motivele folclorice şi reminiscenţele mitice
sunt stilizate şi
încastrate în imagini poetice memorabile: „Cu gura mea pură sorb untdelemnul
luminii/ Şi-n litanii, sub tâmplă ºi coastă, simt spinii”. (Somnul de aur). Aş vrea să precizez totuşi faptul că, vorbind de un model, nu am
făcut-o pentru a dizolva personalitatea discursului poetic al lui Nicolae
Tudor, ci numai ca factor stilistic coagulant şi stimulator, aşa cum Blaga însuşi semantiza conceptul. Din contră, el a găsit
o formă proprie, prin care în cele mai reuşite poezii ale sale, ca Somnul de aur, Þara copilăriei,
Ca o monedă romană, Am uitat să chem păsările sau
Printre garoafe şi raze de mirt, expresia elegantă,
ingenioasă uneori în sens manierist, capătă substanţa unui dramatism concentrat.
Ar trebui ca poetul să-şi asume
mai decis acest posibil fond dionisiac, ca şi cealaltă direcţie, melancolic-ironică din
remarcabila „parodie” după Marin Sorescu, Dacă nu cer prea mult.
Paul Dugneanu – în „Cronica
română” din 4-5 aug. 2001
Vol.
„Creanga de măslin”
(Editura Arefeană, 2004)
UIMIREA
ÎN FAÞA IUBIRII
Splendidul volum „Creanga de măslin”, al cărui autor,
poetul neomodernist Nicolae Tudor mă onorează a-l prefaţa, se adaugă altor
apariţii editoriale consemnate de critica de specialitate.
Debutase cu o plachetă în 1975 – „Poemele verii” reţinută
de regretatul Laurenţiu Ulici la rubrica şi în
volumul “Prima verba”. După o pauză, pe care a socotit-o necesară decantării
valorilor, timp în care a colaborat, fără să facă nici un fel de concesii, la
prestigioase reviste literare, se hotărăºte, în anul de cumpănă 2000, să-şi pună semnătura pe alte
volume de autor.
Cine doreşte să-i
cunoască maturizarea artistică, pe această cale autoimpusă, îi poate întâlni
semnătura în publicaţii prestigioase precum: „Iaşul literar” (în care debutase în 1969),
„Cronica”, „Convorbiri literare”, „România literară”, „Luceafărul” etc.
Colaborarea continuă şi în
zilele noastre, iar la acestea putem adăuga revistele de cultură „Paradox”,
„Altfel” şi faptul că a fost primit în Uniunea Scriitorilor din România, la
secţia de poezie.
După depăşirea
perioadei începuturilor, Nicolae Tudor, fiind un adept consecvent al lucrului
bine făcut, pentru care, de altfel, are un adevărat cult, dă „undă verde” unui
număr de cărţi importante: „Somnul de aur” – poezii (Ed. DU STYLE, 2000);
„Iubirea ca salvare de timp” (eseuri, Ed. Arefeană – 2002); „Vremelnicie şi permanenţă” (eseuri, Ed. Arefeană – 2003).
Mă număr printre persoanele cărora le-a fost încredinţată
onoarea şi bucuria de a se pronunţa
asupra acestor cărţi, fiecare semnificând un plus de maturizare si
responsabilizare a conştiinţei
faţă de actul de creaţie, după legile categoriei frumosului. Aceste cărţi au
avut parte de cronici literare temeinice în reviste de prestigiu:
„Literatorul”, „Caiete critice”.
Cu puţin timp în urmă, cu delicateţea-i, de mulţi
confraţi cunoscută, acest scriitor cu har, înzestrat de Cel de Sus, (poet,
eseist, critic literar) m-a întrebat dacă pot şi doresc să-i scriu „cuvântul înainte” la o carte aflată în stadiul de manuscris, pe
care tocmai o finalizase.
Fiind întrutotul de acord cu ceea ce mi se solicitase,
dânsul mi-a încredinţat manuscrisul sugestiv intitulat „Creanga de măslin”. Instantaneu mi-am pus întrebarea de ce şi-a numit cartea aşa de
frumos şi simbolic. Citind cele
încredinţate, am dat peste poezia care avea să dea titlul acestei cărţi, o
adevărată bijuterie lirică, dintre cele mai semnificative ale volumului.
O citez pentru starea de farmec, de uimire, pe care o
exprimă: „Mi-e sufletu-nsetat ca o
fântână, / Din care s-a băut de dorul mumii, / Cu stelele mirate ce se-ngână /
În ochiul negru-nlăcrimat al humii…/ Pe ceruri dor, mai surd, căderi de aştri, / Prelungi,
neiertătoare şi străine, / Cu fulgerări ca-n ochii tăi albaştri, / Pe care-i
dezmierdam pe sub coline… / Un val mă-neacă, altu-i mai rebel, / Cu
vorbe-ncrâncenate mă alin – / Speranţa-i, Doamne, doar un porumbel / Ce readuce
verde creanga de măslin!…”.
După o viaţă extrem de stresantă, care ne goleşte de energiile divine
preexistente-n noi şi care
ne face să ne simţim „sufletul golit ca o
fântână”, din care „s-a băut de dorul
mumii”, respectiv cu acel dor de nimeni şi de nimic alinat, poetului i se pare că nici
spaţiul ceresc nu e ferit de răzvrătiri, „fulgerările” din ochii iubitei având semnificaţii
cosmologice. Împăcarea e simbolizată printr-un porumbel care readuce „creanga de măslin”, speranţa
reînvierii. Sacrificiul lui Iisus nu înseamnă doar promisiunea reînvierii, ci
însăºi realitatea ei.
Predominant pare a fi în noua carte a scriitorului
Nicolae Tudor sentimentul iubirii, trăire faţă de care se raportează cu mirare:
„S-au scuturat pe iarbă / petalele de meri
/ şi liliacul iarăşi / ne tulbură simţirea – / Aceleaşi fenomene / încântă
omenirea / cu vraja lor divină / de-atâtea primăveri…” („Uimire”).
Floarea este deopotrivă simbol al iubirii prin gingăşia şi
puritatea semnificată, dar şi
expresia bucuriei, pe care o trăieşte
fiinţa adorată căreia îi este oferit imaculatul simbol al celui mai curat şi puternic sentiment uman,
prin care ne apropiem, spre cunoaştere,
elementele firii. Gestul se repetă în fiecare primăvară, de nu se mai ştie de când, dar nu-şi pierde
prospeţimea şi
unicitatea.
Un al doilea fapt, demn de remarcat, îl constituie pentru
poezia lui Nicolae Tudor, grija circumscrierii spaţiului spiritual şi geografic al
inspiraţiei, din care se naşte
creaţia sa. Aceasta poartă numele de „tărâmul
românesc”, un spaţiu inconfundabil pentru poet. Concură la a ne convinge că
are dreptate scriitorul, chiar realitatea acestui spaţiu, la care se adaugă
forţa imaginativă a creatorului de frumos de a-l transfigura, proiectându-l
până la mit: „Undeva, dincolo de nori, / Unde
învaţă ciocârlia cântecul şi dorul, / De cade apoi săgetată, / Există o ţară
binecuvântată de Domnul, / În care florile nu se ofilesc, / Iar îndrăgostiţii îşi încearcă iubirea / Şi
norocul / În petalele margaretelor…” În acest teritoriu aflat „Undeva, dincolo de margini… / Ară şi seamănă fiii ţării – ţăranii / Bucuroşi de roadele sfinte ale
pământului…” („Tărâm românesc”).
Ei, aceşti fii
ai ţării, ştiu să murmure „Cântec de leagăn” şi să se bucure dumnezeieşte de dulcea minune, de-un „pui de floare albă”. Tot ei ştiu să trăiască minunata
satisfacţie „de a dărui” şi se
pătrund, până în adâncul sinelui, de tainicul magnetism conţinut într-un „descântec de fată mare”: „Ram înmugurit, / floare de cais, / Flutura plăpând
/ poartă-mă în vis / să adorm pribeag, / noaptea-ntre petale / ascultând tiptil
/ dor de fată-mare”. Şi, ca atmosfera acestor „vechi eresuri” să fie cât
mai convingătoare, descântecul se rosteºte odată cu apariţia astrului nopţii: „Dor de fată mare / Luna când răsare…”.
Convingătoare este şi poezia
„Rondelul paradei ostaşilor”, prin intensitatea la care se percepe sentimentul
preţuirii eroismului înaintaşilor,
închipuindu-se un dialog între copil şi mamă: „– Uite, mamă, trec ostaşii!.. / S-a sfinţit de
cântec strada – / Se aud puternic paşii, / Ce frumoasă e
parada!”.
Admiraţiei pline de candoare a copilului, îi răspunde, pe măsură, mama: „– Fiule, ei sunt urmaşii / Celor ce-au luptat cu
spada / Când se prinseră vrăjmaşii / Să ne bântuie
ograda. / Uite, mamă, trec ostaşii!…”.
Acest tărâm românesc este evocator de istorie,
simbolizată aici, parţial prin „Călăreţul
daco-get”, „Dorul pe sub cetini”,
„Omul din lună”, „Amintiri”. Nu pot trece fără să citez „Mura dobrogeană”, frumoasa fecioară de la ţărmul mării,
tulburătoare şi
sugestivă pentru acest străvechi pământ românesc ce a stârnit atâtea patimi: „Doar părul bogat în nuanţe-l adulmecam / şi trupul de amforă
dobrogeană, / ce ţinuse cândva vinurile greceşti, / dar şi pe cele ale acestui sfânt pământ / românesc, de la
Marea cea Mare… / Eu, ah, numai eu mă-ntrebam / câte rânduri de huni, de gepizi
ori avari, / hoarde năprasnice de tătari, / ţi-au desenat cu sânge cruzimea lor
/ ingenuă, / şi setea infinită de-albastru şi soare, / ţie, care-ai îngenuncheat
pe marginea lumii / şi te dărui, tot ingenuă, / dar creolă – / cui altcuiva decât nisipului / atotştiutor şi cald, / din prima zi a
dezmăţului, / lăsându-te purificată de
valurile albe, / ce se zbat neputincioase apoi / la picioarele tale…”.
Ne aflăm permanent într-o „dulce trecere”, cum ar fi zis
Lucian Blaga, poetul de care Nicolae Tudor se simte structural atras, adică „sub semnul vremelniciei”, dincolo de
care mijeşte geana speranţei: „Zadarnic plopii tremură sub lună, / Şi te
alint şi eşti aşa de bună – / Sărmane ciripiri de rândunele, / S-or
scutura în vară şi nopţile cu stele… / Dar mâine vino, încă-i primăvară, /
Şi eu tresar când trenul intră-n gară. / Va fi iar lună nouă sub arini – / Nu-i
dorul adevăr? De ce suspini?!…”.
Argumentele de mai sus şi ceea ce a înfăptuit în domeniul creaţiei
literare îmi dau convingerea că Nicolae Tudor aparţine nu numai cronologic
acelui „Al doilea val”, atât de
inspirat definit de criticul Paul Dugneanu, adică generaţiei de poeţi de după
aceea a formidabilului Nichita Stănescu.
Aş încheia
cu acest fermecător „Narcis”, care îşi şopteşte
discret ruga, ca şi
Nicolae Tudor în oglindirea apelor cristaline ale poeziei: „Doamne, dă-mi oglinda lunii, / Să-mi aleg în taină chipul, / Risipind
în vânt nisipul / Aş zbura precum lăstunii. / Doamne, dă-mi oglinda lunii…”.
Geo Călugăru
UN
EXPONENT AL CELUI DE-AL DOILEA VAL
Profesorul Nicolae Tudor este autorul volumelor de poezie
Poemele
verii (1975), Somnul de aur (2000), Creanga
de măslin (2004) şi a două
volume de critică literară şi
eseuri, Iubirea ca salvare de timp (2002) şi Vremelnicie şi permanenţă (2003). El se înscrie în promoţia anilor ’70, pe care am
numit-o într-o carte consacrată momentului respectiv generaţia Hiperyon – al
doilea val, din care fac parte poeţi ca Marius Robescu, Dan Laurenţiu,
Vigil Mazilescu, Dumitru M. Ion, Gheorghe Istrate etc. În legătură cu poezia
sa, criticii au remarcat factura erotică, sensibilitatea naturistă şi scriitura calofilă din Poemele
verii, sau, pe lângă aceste coordonate, oscilarea graţioasă între real şi imaginar (ca şi dramatismul concentrat)
din Somnul
de aur. Al treilea volum de versuri al lui Nicolae Tudor continuă
tematic şi stilistic, într-un mod
remarcabil, poetica anterioară. Nu însă fără nuanţe şi ipostaze noi şi chiar cu o extindere a repertoriului de teme
şi motive. În această
ultimă categorie aş include
vitalismul estetic şi o
atitudine „argheziană”, de prezenţă/absenţă a divinităţii. Un astfel de frumos
poem, semnificativ pentru poziţia eului liric, de chemare şi reproş
adresate dumnezeirii, este Rugă: „Doamne, tu nu mai faci minuni,/ Şi sfinţii tăi au pribegit speriaţi în
pustie,/ Să creştinească ciclopi, ori meduze/ În vâltoarea amară a
mărilor.../ Eu am rămas acelaşi, să cânt în cuplete/ Fărâme de suflet şi curcubeie topite/ În
cenuşiul zărilor// Doamne, tu nu mai faci minuni,/ Şi sfinţii
tăi au coborât prea repede/ Din icoane,/ Roşi de vopseaua chinurilor/ Şi de foame…” Tot în siajul psalmilor
arghezieni prin ton, atmosferă, limbaj, dar cu un conţinut emoţional şi kenotic propriu, se
înscrie şi revelatoarea poezie, ce
a dat şi titlul volumului, Creanga
de măslin. Interesant este că tema religioasă o întâlneşte pe cea erotică, numitorul
lor comun fiind trecutul şi
absenţa, vii rămânând însă speranţele şi
aspiraţia, sau chiar posibila lor împlinire, simbolizate de biblicul porumbel
cu creanga de măslin: „Mi-e
sufletul-nsetat ca o fântână,/ Din care s-a băut de dorul mumii,/ Cu stelele
mirate ce se-ngână/ În ochiul negru-nlăcrimat al humii (…)/ Un val mă-neacă,
altu-i mai rebel,/ Cu vorbe-ncrâncenate mă alin–/ Speranţa-i, Doamne, doar un
porumbel/ Ce readuce verde creanga de măslin!…”.
În absenţa, totuşi,
vreunui răspuns sau „semn” palpabil al sacrului care, în sine, nu este pus la
îndoială, aşa cum nu
de puţine ori o face vocea poetică a lui Arghezi, memoria afectivă va exercita
o funcţie compensatoare şi
recuperatoare; evocarea unor momente ale vârstei copilăriei însă nu sub forma
unor secvenţe evenimenţiale, ci oarecum proustian prin atmosfera, prin
parfumul, prin culoarea emoţională a unor clipe: „Mă prind bucurii,/ Amintiri, clipe odată savurate/ Mă dor,/ Îmi
sfârtecă trupul/ Şi visul.// Mă dor bucurii, amintiri,/ Din suspinul crengilor
în floare…” Dar adevărata „vârstă” şi
matrice – aş spune
în accepţie blagiană, stilistică a termenilor – a eului poetic, este aceea atât
de inspirat numită în titlul unei poezii, a chemărilor crepusculare. Această
sintagmă, având câmpul său de semnificaţii, corespunde, într-un mod,– şi pentru că tot am amintit
de un model tutelar, Lucian Blaga – anotimpului nu doar fizic, ci şi psihosufletesc din „Vara
Sfântului Mihai”; aceeaşi târzie
şi luminos melancolică
jubilaţie erotică, redescoperită, cum foarte bine a observat Geo Călugăru în
prefaţa volumului, într-o stare de plăcută mirare: „Mâini împreunate, semn de rugăciune,/ Albele fecioare cad spre
soare-apune// Ruga lor în vară, sub mesteceni trişti,/ Greu împătimită curge
pe mirişti// Adormirea sacră şi izvorul lunii/ Rece ca şi zarea, când se duc lăstunii,// E logodna veche dintre
dor şi floare –/ Tu, în crucea verii, suferind de soare,/ Ai
găsit salvarea într-un vals-minune.// Albele fecioare râd spre soare-apune…”
Demne de semnalat sunt însă şi alte modalităţi de percepţie şi abordare a erosului, mai
puţin previzibile, ţinând cont de evoluţia de până acum a poetului, ca, de
pildă, cel livresc –călinescian. În terminologia actuală, am vorbi de un proces
explicit de intertextualitate: „Tu ai în
cosiţe aroma fânului,/ şi ochii verzi,/ cum e adâncul rece al/ apelor de munte,/
îmi aminteşti de galica Manon/ când mă dezmierzi.” Sau o trăire mai
intensă, depăşind
sensibilitatea reţinută şi
atitudinea estetizantă caracteristice în general poetului, repede totuşi temperată şi echilibrată de o notă
ironică: „Mai păstraţi în zâmbet amăgirea
binelui/ şi-n poşeta de lac artificial/ arsenalul patimii… mărturisirii?…”. Rămânând în acelaşi registru, poetul
eminescianizează uneori, cu mai mult sau mai puţin succes, ca în Rugă
rândunelelor, o „variantă” de Povestea teiului, sau îşi pune la butonieră
floarea uşor fanată cu farmecul
parfumului de altădată al neosimblismului. Versuri ca acestea trimit la
atmosfera „fin de siècle”, cu impulsurile, reveriile, nostalgiile ei bemolate:
„Suav parfum mă cheamă în surdină/ au
înflorit salcâmii în grădină”.
Şi în poezia Trecere, nucleul coagulant al
textului îl formează modulaţiile unei stări ambigui în care se amestecă
nostalgia, visarea, atracţia unui orizont nedefinit pentru care a fost găsit
cuvântul adecvat, dorul, însă vocea
poetică este mai amplă, mai plin şi,
deopotrivă, mai spiritualizat orchestrată. Eul liric respiră aerul tare al unui
spaţiu presimţit metafizic, al visului promis sau, poate, mai degrabă spre
necunoscuta „mare trecere” blagiană. Sunt vădit, de asemenea, benefice
influenţe, ori incidenţe ale tradiţionalismului interbelic, ale tezaurului de
motive şi ale imaginarului
folcloric distilat de percepţia culturală: „Eu
voi pleca în ţară unde Dor/ coboară noaptea în veşmânt de zână,/ şi dă drumeţilor să bea din
mână/ uitarea preparată-ntr-un ulcior,/ de se-nfioară aprig chipul din fântână…” Pe aceleaşi coordonate, sau într-o
paradigmă asemănătoare, se înscriu Dor pribeag, Drumeţie, Tărâm românesc
şi fastuosul poem scitic Mura
dobrogeană.
Este limpede că
autorul începe, deşi încă
reticent, să construiască şi un tip
de discurs nou, chiar şi în
cadrul temei erotice, nu în întregime rupt de celălalt, dar în mod evident
diferit, cu o geografie şi un
decor simbolic fixându-şi
reperele în istoria, metafizica, imaginarul folcloric şi cultural românesc. Voi cita din ultimul
text: „Eu, ah! Numai eu prăvăleam
stânci,/ şi provocam izvoarele dorului,/ ce-mi atenuau simţurile/
în cele şapte puncte cardinale// Doar părul bogat în nuanţe-l
adulmecam/ şi trupul de amforă dobrogeană,/ ce ţinuse cândva vinurile
greceşti,/ dar şi pe cele ale acestui sfânt pământ/ românesc, de la Marea
cea Mare…”
Ar fi de dorit ca Nicolae Tudor să dezvolte într-un volum
ulterior şi acest atât de promiţător,
substanţial topos poetic şi
totodată să lase mai multă libertate imaginaţiei şi formelor poetice…
Paul Dugneanu –„Literatorul” nr. 7 (13)-2004
Un valoros descendent al generaţiei Nichita Stănescu
„Mi-e
sufletu-nsetat ca o fântână, / Din care s-a băut de dorul mumii, / Cu stelele
mirate ce se-ngână, / În ochiul negru-nlăcrimat al humii… / Pe ceruri dor, mai
surd, căderi de aştri, / Prelungi, neiertătoare şi străine, / Cu fulgerări
ca-n ochii tăi albaştri, / Pe care-i dezmierdam pe sub coline… / Un val
mă-neacă, altu-i mai rebel, / Cu vorbe-ncrâncenate mă alin / Speranţa-i,
Doamne, doar un porumbel / Ce readuce verde creanga de măslin!…” Astfel sună poezia ce dă
titlul volumului Creanga de măslin, autor Nicolae Tudor, apărut la Editura
Arefeană, 2004. Aceasta se adaugă altor apariţii editoriale (Poemele
verii, Somnul de aur – ambele de poezii; Iubirea ca salvare de timp
şi Vremelnicie şi permanenţă – eseuri), semnate de
poetul neomodernist Nicolae Tudor, membru al Uniunii Scriitorilor din România şi al cenaclului literar
„Perpessicius”.
În universul poeziei sale ne simţim permanent într-o „dulce trecere”, cum ar fi zis Lucian
Blaga, poetul de care Nicolae Tudor se simte structural atras, adică „sub semnul vremelniciei”, dincolo de
care mijeşte geana speranţei: „Zadarnic plopii tremură sub lună, / Şi te
alint şi eşti aşa de bună- / Sărmane ciripiri de rândunele, / S-or
scutura în vară şi nopţile cu stele… / Dar mâine vino, încă-i primăvară, /
Şi eu tresar când trenul intră-n gară, / Va fi iar lună nouă sub arini- / Nu-i
dorul adevăr? De ce suspini?!” Argumentele aduse, ca şi ceea ce a înfăptuit în domeniul creaţiei
literare, îmi dau convingerea că Nicolae Tudor aparţine, nu numai cronologic ci
şi structural, generaţiei
de poeţi din al doilea val de după formidabilul Nichita Stănescu, adică
„generaţia Hyperion” (P. Dugneanu)
Geo Călugăru – „Poliţia Română”, iulie 2004)
Dimineaţa pe răcoare
Dacă Nicolae Tudor
flutură o Creangă de măslin (Editura Arefeană, Bucureşti, 2004), intenţia nu
este aceea de a semnala un ceva imprevizibil. Mai degrabă, gestul primeşte semnificaţia unei
confirmări a zborului deasupra unor cuiburi lirice…
De data aceasta, însă, poetul îşi delimitează mult mai hotărât teritoriul
poetic, abandonând multe din popasurile simboliste care îi erau atât de dragi.
Bineînţeles, aceasta nu înseamnă o ceartă cu idolii săi de totdeauna: Eminescu,
Macedonski, D. Anghel şi Şt. O.
Iosif. Doar că acum preferinţa pentru romantismul rustic, edulcorat şi lilial devine manifestă.
Exorcizate sunt tentaţiile citadine şi
divulgate fără înconjur apetiturile erotice: „Văile dorului ard iarăşi sub lună, / Pasărea Phoenix cântă nebună”. De fapt, la faculté maîtresse a noilor versuri
este incantaţia campestră, idila şi balada bucolică. Pentru un vechi locuitor
al urbei lui Bucur, opţiunea obstinat agrestă ar putea părea cel puţin
deconcertantă, dacă nu ar fi însoţită de o sinceritate autentică.
În pofida faptului că „Ţărâna soarbe lacom taina firii”, apetenţa pentru vaporos şi diafan rămâne
irepresibilă. Şi cine ar rezista acestei porniri, când „cirezile norilor se duc
lăptoase”, iar „Stele şi-au aprins candelabre /
În gutuiul nostru”? Pentru
întregirea peisajului îşi face
apariţia şi fecioara lui Petică: „Tu ai
culoarea florilor de măr / Adunată în obraji de madonă”. De altfel, lui
Nicolae Tudor i-a plăcut dintotdeauna să-şi
înstrune lira spre lauda hymenului: „Floare
de crin, / Îmbată-mi visele, / Redă-mi narcisele, / Floare-destin”.
De menţionat şi
ralierea plachetei la moda narcisiacă a înfăţişării versurilor însoţite de receptarea lor
critică. În felul acesta, delectarea noastră este ghidată patern de la alfa la
omega – în termenii lui Barthes, lecturii de plăcere nu i se permite să devină
o lectură de desfătare. Un NU
hotărât poeticii democratice.
Narcis Nicolau – „Literatorul”
nr. 11-12 (17-18) – 2004
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu